Monday 23 March 2015

PUNCA ANAK KERAP SELSEMA & BATUK. JOM SELIDIK!

Simptom selsema & batuk yang kerap menyerang anak, memang akan menyebabkan kebimbangan seseorang ibu. Faktor persekitaran yang tidak bersih & tercemar faktor utama simptom ni kerap berulang.

Selsema merupakan jangkitan saluran penafasan, yang memberi kesan terhadap salur-salur hidung dan kerongkong yang disebabkan oleh virus. Sedar tak, anak kita baru baik daripada selsema tapi tak sampai seminggu kering selsema sudah kena selsema balik, tahu tak kenapa? Selsema ini mudah tersebar tau dengan cara bercakap, batuk atau bersin  dan sentuhan langsung. 

Manakala simptom batuk pula adalah disebabkan oleh satu tindak balas yang terhasil apabila ada bendasing yang cuba memasuki saluran penafasan kita sama ada kahak atau makanan. Ia adalah satu cara pertahanan badan kita untuk mengelak daripada paru-paru kita dicemari bendasing atau mengakibatkan saluran penafasan kita tersumbat yang boleh membawa masalah penafasan dan jangkitan. So batuk ini bukan semestinya bahaya, tanpa batuk kemungkinan jangkitan paru-paru akan makin teruk.
TAHUKAH ANDA?
Kanak-kanak lebih kerap dan mudah dijangkiti selsema dan batuk berbanding orang dewasa. Misalnya kanak-kanak 6-12 kali setahun, manakala dewasa 2 kali setahun. Fenomena ini adalah biasa bagi kanak-kanak kerana daya tahan tubuh kanak-kanak adalah rendah. Semakin kanak-kanak itu membesar, semakin jarang dia mudah jatuh sakit. 

KESIMPULAN
Ibu-ibu perlulah elakkan bawa anak keluar ke tempat yang ramai orang dan mengamalkan pencegahan seperti memberi makanan tambahan untuk menguatkan sistem imunisasi tubuh anak seperti mengamalkan madu asli dan minyak habbah as sawda
TESTIMONI



Berminat? Hubungi untuk konsultasi & harga istimewa:
Contact l Whatsapp : 014-8118434
COD Area: Petaling Jaya, Subang Jaya, Shah Alam 

No comments:

Post a Comment